Ap weather triggers working in QD


Abonniere unseren Kanal auf WhatsApp (klicke hier zum abonnieren).
  • TomB Now that’s interesting. Let me see if i get this right. If i want AP High Cloud instead of AP Fair Cloud, i copy AP High Cloud into the correct KUJU folder and then rename it to rw_cloudy.


    Have i got this correct?

    That's correct!

    You could replace the 7 weather themes (rw_clear, rw_cloudy, rw_overcast, rw_foggy, rw_overcast_heavyrain, rw_stormy_heavyrain and rw_foggy_snow) in Kuju by 7 different cloudy themes of AP if you want.

  • Sprinter403


    OK this does work to some extent. VERY good find. I find that it mostly (but not always) randomises between the weathers that is allowed in qd. BUT sometimes it seems that it chooses a different cloud or overcast pattern. So far so good.


    The PASS trigger also (sort of) works to some extent. Will have to dig into how much tonight when i get home from work.


    Next thing i’ll investigate is if you can actually input a weather pattern in the speedlimit box on those two triggers.

    Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand.

    Einmal editiert, zuletzt von Kim_olesen1 ()

  • Ich hab das ap. Wetter nicht, aber auf der Homepage ist das Manual, 55 Seiten lang. Da ist doch genau beschrieben, wie man bei QD vorgehen soll.

    Ist das schon so getestet worden, aber es reicht nicht, fehlt was in der Beschreibung?

    Keine Hilfe und Auskunft per PN, da meist von allgemeinem Interesse. Diese Fragen bitte im Forum stellen.

    Einmal editiert, zuletzt von StS ()

  • It would certainly be possible to write a simple Windows batch file copying the relevant AP standard weather patterns into the Kuju folder. The batch file can then generate random numbers and use these to decide what AP weather patterns to replace the relevant Kuju patterns with (eg replace "Clear" either by AP Clear, AP High Cloud or another fairly clear AP standard weather type). Or Clear could be replaced by something completely random. You can run that bat file every time before Railwodks starts, so you have something different every time.

  • I never work with Quick drives, but tested it once, Replaced RW_Clear with AP Fair & High Cloud. and here it works.

    AP weather is enabled in the route. (Frankfurt-Koblenz).



    This is the result:

    Mein System: AMD Ryzen 7 7800X3D, MSI X670E TOMAHAWK WIFI socket AM5, G.Skill Trident Z5 Neo 32 GB CL30 DDR5-6000 RAM-Kit, ASUS GeForce RTX 4070 OC-Grafikkarte, Samsung 2 TB 980 EVO PCIE SSD fur TSC, 1TB Samsung 970 EVO PCIE fur Win11 und Corsair EX100U 2 TB external ssd mit usb-c Gen3.2 fur TSC backup. CORSAIR Hydro X-serie custom watercooling setup.

    Einmal editiert, zuletzt von jhz37 ()

  • TomB I tried cooying in the high cloud pattern and rename it to RW_clear.bin, but i only got a white sky. I wonder if i need to enable AP weather in the route. Or in the scenario even.

    The ToD must also be from AP for that particular route. There is an interaction between weather and time of day. Freeware routes usually get the ToD infornation from Kuju. Payware routes usually have their own ToD. Here a replacement by AP ToD is needed. But both get the QD weather from Kuju.

  • Regarding not being able to modify QD Clear to AP High Cloud. I simply needed to recopy (and rename where necesary) the AP weather TOD into all routes. Now it works and i have High Cloud when i choose Clear in QD. No need for enabling AP weather in route and scenario editors.


    Making a script the randomly replaces the rw_clear.bin file in Railsimulator Core weather with a couple of standard AP weathers should be very doable.


    I have some very clear thoughts and ideas if anyone with a bit of scripting knowledge wants to make huge advances in the qd experience for the benefit of all of the community, please contact me.

    Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand.

    2 Mal editiert, zuletzt von Kim_olesen1 ()

  • Ich habe mal für jede AP Wetterdatei eine Batchdatei geschrieben, die das gewünschte AP Wetter automatisch für QD installiert. Da ich nicht weiss, auf welchem Drive und wie ihr den Train Simulator installiert habt, musste ich es einfach gestalten. Damit es funktioniert sind einige Vorarbeiten nötig.


    1. Macht ein Backup des Verzeichnisses Weather im Kuju Ordner (RailWorks\Assets\Kuju\RailSimulatorCore\Weather)

    2. Kopiert alle AP Wetterdateien aus dem AP Ordner (RailWorks\Assets\AP\WeatherEP\Weather) in den Kuju Weather Ordner (RailWorks\Assets\Kuju\RailSimulatorCore\Weather).

    3. Kopiert alle Batch Dateien aus dem zip Ordner Batch Dateien für AP Wetter.zip in den Kuju Ordner Weather (RailWorks\Assets\Kuju\RailSimulatorCore\Weather).


    Wenn alphabetisch sortiert ist, stehen alle Batch Dateien über der jeweiligen AP Wetterdatei. Sie heissen gleich, haben aber die Endung .bat. Mit Doppelklick auf die Batchdatei wird das zugehörige AP Wetter für QD installiert. In welche Kategorie der 7 Möglichkeiten installiert wird, habe ich aufgrund des Namens ausgewählt. Dateien mit Clear im Namen gehen in die Rubrik Klar, steht etwas mit Snow im Namen, wird in die Rubrik Schnee kopiert. Mit einem Editor (zb. Notepad++) kann man den Inhalt der Batchdatei anschauen und bei Bedarf auch ändern.


    Bemerkung: wer Dynamische Wolken in den Einstellungen ausgewählt hat, bei dem funktioniert es nicht, weil da auf die SL_Dateien und nicht auf die RW_Dateien zugegriffen wird für QD. Wichtig ist auch, dass die ToD Dateien von AP richtig installiert sind.


    Ich finde, dass der Schneefall bei AP nicht so schön ist, etwas gar fein. Darum habe ich noch ein selber kreierte Schneefall Datei angehängt. Es ist eine mit wechselndem Wetter. Nach einer Minute beginnt es zu schneien. Das wechselt bis zur Aufklarung mit blauem Himmel. Die Endung txt musste ich anfügen, damit ich die Datei hochladen konnte, also .txt entfernen vor Gebrauch..

  • TomB Very interesting!!!! can’t wait to give it a go this evening!!!


    TomB FANTASTIC tool!!! Thanks for making this!


    To everyone eho participated in this thread.


    Danke!!!


    This is why rail-sim.de is the best TS forum in the world. Spitzenklasse <3

    Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand.

    2 Mal editiert, zuletzt von Kim_olesen1 () aus folgendem Grund: Merged a post created by Kim_olesen1 into this post.

  • Ich habe das Weather Enhancement korrekt installiert (auch laut den Anzeigen bei RWE2) und entsprechend den Vorgaben von TomB die Kuju-Dateien mit den EP-Wetterdaten ergänzt und die bat-Dateien wie beschrieben hinzugefügt. Die Einstellungen im TS habe ich laut Handbuch vorgenommen, d. h. dynamische Wolken aus, aber dynamische Blitze an. Dann habe ich, nachdem ich u. a. die ToD-Dateien bei Nürnberg-Bayreuth gegen die AP-Versionen tauschte (vorher ap-Dateien entpackt), eine 14km-Probefahrt mit einem 648 im Winter bei leichtem Nebel unternommen, aber das Wetter blieb auf der ganzen Fahrt "nur graue Milchsuppe", d. h. es fand kein Wetterwechsel statt. Vorher habe ich alle bat-Dateien durch Klicken hintereinander ausgeführt und dann den TS gestartet. Warum habe ich keinen Wetterwechsel? Übrigens wurde auch die aktualiserte bin-Datei in das passende Verzeichnis verschoben und dabei eine vorhandene Datei ersetzt.

  • Dann hat die Datei keinen Wetterwechsel. Das kannst du selber überprüfen: serze die bin-Datei und schaue die xml dann in einem Texteditor an. Ganz unten stehen die Wetterwechsel mit den Minutenangaben. Steht dort nur ein Wetter, gibt es keine Wechsel. Der Dateiname verrät auch Wechsel zB. Foggy to Clear.

  • Been doing some testing, with surprising results in regards to quick drive.


    1: Dynamic weather DOES WORK to some extent in QD. Simply use the Ap swep trigger, and input the trigger name of dynamic weather pattern you want to use. Not all dynamic weathers have full functionality, but they are not looking broken either. The Shower patterns are beautiful. The thunder pattern works.


    2: All standard patterns fully work with the AP swep trigger in the same manner as described above.


    I just made this work (and remember, this is in a QD(!). Try it your self:


    Put an AP swep trigger in the QD scenario. Write “AP Fair Cloud” in the speed limit box.


    1km up the track, in the path of the player train, place an Pass trigger. Write “APFairCloud-Overcast20” in the speed limit box. (Notice that the latter is a dynamic weather pattern, and these are unsupported in quick drives)


    Now within 20 minutes the beautiful sunny scenario will turn to a chill overcast.


    What a huge improvement to quick driving this is. :)

    Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand.

  • Kim_olesen1

    Hat den Titel des Themas von „Reward 250€ to the first that can make ap weather triggers work in QD“ zu „Ap weather triggers working in QD“ geändert.
  • Put an AP swep trigger in the QD scenario. Write “AP Fair Cloud” in the speed limit box.


    1km up the track, in the path of the player train, place an Pass trigger. Write “APFairCloud-Overcast20” in the speed limit box.

    But the "problem" is, that if you create a quickdrive scenario like this, the weather will always be the same when you drive it and you cant choose over the menu anymore