BR101 DBAG czarny

Dane techniczne
Wyprodukowane egzemplarze: 145
Masa: 87 ton
Długość: 62'6" (19,05 m)
Moc: 8500 KM (6400 kW)
Prędkość maks.: 135 mil/h (220 km/h)
Pojemność zbiorników na paliwo: nie dotyczy

Elektrowóz 101, po raz pierwszy wyprodukowany w 1996 roku, to gwiazda Deutsche Bahn. Jest eksploatowana niemal w całych Niemczech, ciągnie ekspresowe składy pasażerskie. 101 może rozwinąć prędkość 220 km/h i jest jedną z najszybszych lokomotyw jeżdżących po niemieckich liniach kolejowych.

BR101 zaprojektowano jako nowoczesną lokomotywę z trójfazowym silnikiem o ogromnej mocy, z napędem na cztery osie. BR101 osiąga moc 6400 kW i rozwija prędkość maksymalną 220 km/h.

W latach 1996-1999 wyprodukowano 145 lokomotyw, większość z nich jest eksploatowana do dnia dzisiejszego. Ze względu na zastosowany płaski profil bocznych paneli na wielu lokomotywach tej serii znajdują się reklamy. Reklamowano między innymi firmę Märklin, musical Starlight Express Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, które w 2006 roku były rozgrywane w Niemczech.

Pierwsze 101 pojawiły się w roku 1996 i od razu zaczęły się cieszyć dobrą reputacją ze względu na rozwijaną prędkość oraz niezawodność. Nowoczesny projekt oraz zastosowane zaawansowane układy elektryczne sprawiają, że BR101 to niezwykle wydajna i ekonomiczna w eksploatacji lokomotywa, dzięki czemu szybko trafiła na trasy InterCity i InterRegio.

Oddzielne silniki napędzające 101 mogą być przełączane w trakcie jazdy. Jeżeli wystąpią problemy z jednym z silników, to nadal można korzystać z 75% mocy nominalnej.

Pomimo zakończenia produkcji w 1999 roku 101 ciągle zajmuje szczytowe miejsce w rankingu niezawodnych, wydajnych pociągów szybkobieżnych. Lokomotywa ogólnego zastosowania może ciągnąć składy pasażerskie i towarowe. Model ten spełnił wszelkie oczekiwania Deutsche Bahn.