V 100 Dieselhydraulische loc
![]() |
Technische Info |
De V100 diesel-hydraulische locs zijn vanaf 1966 in serie gebouwd door de Deutsche Reichsbahn en ingezet voor de middelzware personen- en goederendienst. Het einde van de DDR leidde tot een verplaatsing van deze verkeersstromen naar de weg. Nadat de DR in de DB was opgegaan werden de locs begin jaren '90 dan ook massaal buiten dienst gesteld. Omdat de machines het einde van hun technische levensduur nog niet hadden bereikt werd een groot aantal door Alstom gerenoveerd en uitgerust met 12-cilinder Caterpillar-dieselmotoren. Deze ombouw vindt plaats in het voormalige DR-Ausbesserungswerk Stendal dat door Alstom is overgenomen. De afnemers van deze ombouwlocs (aangeduid als serie 203) zijn vooral te vinden onder de particuliere spoorvervoerders die zijn ontstaan na de liberalisering van de Europese spoorwegmarkt.
VolkerRail is de geprivatiseerde voortzetting van Strukton (voorheen Spoorwegbouwbedrijf) en exploiteert een drietal V 100's, waaronder de 203-1 'Tom'.
De inrichting van de cabine in deze TrainSimulator-weergave volgt de TS2014 standaard (expert-mode) en wijkt daardoor af van het grote voorbeeld met een gecombineerde tractie/remhendel. Binnen de cab zijn twee stuurstanden beschikbaar, voor iedere rijrichting een. De camera-configuratie kent vier posities, die met de pijltjes-toetsen kunnen worden doorlopen: machinist (linksvoor), opstapper (rechtsvoor), machinst (rechtsachter) en opstapper (linksachter). Let op: in stuurstand 2 is de rijrichtinginsteller NIET omgekeerd. Om 'vooruit' te rijden, d.w.z. in de kijkrichting, moet ACHTERUIT als rijrichting worden geselecteerd.